یزد

جمعه, 7 اردیبهشت 1403

رزرواسیون آنلاین - (کلیک کنید)

 


"خانه تاریخی فرخی یزدی" در شهر یزد پس از مرمت به موزه این هنرمند شاعر و روزنامه نگار تبدیل گردیده است.
خانه فرخی در قالب موزه‌ای برای معرفی این شاعر و ادیب یزدی طراحی شده و پاتوق و پایگاهی برای هنرمندان، شعرا، روزنامه نگاران و دوست‌داران فرهنگ، ادب و هنر گردیده است.


معماری خانه شاعر آزادی خواه، فرخی یزدی
خانه فرخی یزدی، در اواخر دوره قاجار و اوایل پهلوی بنا شده که یکی از مهم‌ترین بناهای اواخر دوره اسلامی به شمار می‌رود و اداره کل میراث فرهنگی استان یزد، مالکیت آن را ه عهده گرفته است.
این خانه دارای ۲ ورودی در شمال، ۲ حیاط مرکزی، چندین اتاق در اطراف حیاط و یک زیرزمین بزرگ به وسعت کل بنای همکف می‌باشد. پس از ورودی اول، یک راهرو قرار دارد که در داخل آن، راه‌پله پشت‌بام و ورودی اتاق‌ها قرار گرفته و کف آن را هم فضای زیرزمین تشکیل داده است
دو حیاط خانه که حیاط اول آن با یک حوض مرکزی، کوچک‌تر از حیاط دوم می‌باشد؛ به‌وسیله ۲ اتاق کوچک و بزرگ، با هم ارتباط دارند و دیوار ضلع جنوبی هم با گچ کاری های مختصر تزیین شده است.
درباره اتاق‌های ضلع شرقی باید گفت که این اتاق‌ها به کمک یک راهرو، وارد حیاط دوم می‌شوند؛ البته لازم به ذکر است که در گذشته در ضلع روبرو، چند اتاق وجود داشته است. ورودی دوم خانه نیز در ضلع غربی و در کنار راهروی ورودی به ایوان و مطبخ قرار گرفته است.
خانه فرخی یزدی مرمت و بازسازی شده و اقداماتی نظیر کف‌سازی پشت‌بام، آجرفرش حیاط، کاه‌گل و سیم‌گل، نصب درهای سنتی چوبی و... در آن انجام شده است و سپس در سال ۱۳۹۱ هـ.ش با شماره ۳۰۸۴۰ در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.

موقعیت خانه فرخی یزدی
موقعیت خانه فرخی یزدی، در بخش مرکزی شهر یزد و در خیابان امام خمینی، کوچه روبروی امامزاده شاهزاده فاضل (ع) و روبروی دفتر آیت‌الله مکارم شیرازی واقع شده است.

با تور های یزدگردی آژانس کاروانسالار همراه گردید تا سری به خانه این شاعر پرآوازه یزدی زده و از موزه ادبی آن دیدن کنیم.

شماره تماس آژانس: 03536303030  --- 09132746850

 


بازدید: 2179