یزد

جمعه, 10 فروردین 1403

رزرواسیون آنلاین - (کلیک کنید)

 

 

اگر به شهر یزد سفر کرده اید قطعا در خیابان ها مشاهده کرده اید که نان سوروک پخته می شود و این نان به صورت داغ و تازه به فروش می رسد همچنین این نان سنتی از خوشمزه و پرطرفدارترین نان های استان یزد به شمار می رود.

مواد لازم
آب : دو لیوان
آرد سنگک : یک کیلو و صد گرم
نمک : ۱ قاشق چایخوری
شکر : ۱ قاشق غذاخوری
گل رنگ : یک قاشق غذاخوری
تخم گشنیز : ۳ قاشق غذاخوری
خمیر مایه : ۲۰ گرم
روغن کنجد : به میزان لازم
طرز تهیه نان سوروک یزدی در منزل
برای پخت این نوع نان ابتدا یک قاشق شکر و خمیر مایه را درون ظرفی مناسب به همراه ۱/۲ استکان آب ولرم بریزید سپس مواد را با یکدیگر ترکیب نمایید. در صورتی که برای تهیه نان سوروک از خمیر مایه فعال استفاده می کنید مرحله ذکر شده را باید حذف نمایید.
در این مرحله از طرز تهیه نان سوروک مقداری آرد به مخلوط خمیر مایه بیفزایید و به مدت ۱۵ دقیقه مخلوط مواد را در مکانی گرم قرار دهید تا حجم خمیر سه برابر شود.
آب و آرد و نمک را با یکدیگر مخلوط نمایید سپس تخم گشنیز و گل رنگ آسیاب شده را به مخلوط مواد اضافه کنید و مخلوط خمیر را به خوبی ورز دهید سپس مایه خمیر را به مخلوط مواد بیفزایید. توجه داشته باشید که خمیر را باید به خوبی ورز دهید و در هنگام ورز دادن مقداری آرد در کنار دست خود قرار دهید تا در صورت نیاز دست هایتان را به آرد آغشته نمایید تا خمیر به دست های شما نچسبد. روی ظرف حاوی خمیر را به کمک پارچه ای تمیز بپوشانید سپس ظرف را در مکانی گرم قرار دهید و بعد از گذشت ۶۰ دقیقه خمیر را دوباره ورز دهید و به مدت نیم ساعت دیگر اجازه دهید تا خمیر استراحت کند.
به کمک وردنه خمیرها را به ضخامت نیم سانت باز نمایید سپس درون تابه ای مناسب مقداری روغن کنجد بریزید تا روغن داغ شود سپس خمیرهای باز شده را درون تابه سرخ کنید و بعد از اینکه یک طرف آن ها به صورت کامل طلایی رنگ شد طرف دیگر خمیر را برگردانید و سرخ نمایید.
در صورت تمایل می توانید روی نان های سرخ شده مقداری شکر بریزید سپس نان ها را درون ظرفی مناسب برای سرو قرار دهید.

 

 

 


بازدید: 3073