یزد

شنبه, 29 اردیبهشت 1403

رزرواسیون آنلاین - (کلیک کنید)

 

تعامل ميراث فرهنگي و مجلس زير سايه نبود ثبات مديريتي

 

تعامل ميراث فرهنگي و مجلس زير سايه نبود ثبات مديريتي

تعامل ضعيف سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري و معاونان رئيس جمهور در اين سازمان، از اصلي‌ترين انتقاد‌هايي است که بارها از سوي اعضاي کميسيون‌ها و فراکسيون‌هاي تخصصي فرهنگي و گردشگري مطرح شده‌است.  



اعضاي کميسيون فرهنگي به عنوان کارشناسان تخصصي در حوزه فرهنگ و همچنين اعضاي فراکسيون گردشگري بارها در اظهار نظرهايشان تعامل روساي سازمان ميراث فرهنگي با اعضاي بهارستان را به بوته نقد کشيدند و آن را «بسيار ضعيف» توصيف کردند. ‌

بهروز جعفري عضو کميسيون فرهنگي مجلس، در گفت‌و‌گو با خبرگزاري CHN، در اين باره گفت:‌ «نبود ثبات مديريت در سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري باعث شده که بحث تعامل سازمان و مجلس آن طور که بايد و شايد تعريفي نداشته باشد. به همين دليل بسياري از نمايندگان مجلس نمي‌توانند ارزيابي درستي از عملکرد سازمان ميراث فرهنگي داشته باشند.

تعامل کمرنگ سال‌هاي گذشته
نماينده مردم سميرم با اشاره تغييرات مديريتي در سازمان ميراث فرهنگي، تاکيد کرد: «در سال‌ها و ماه‌هاي اخير تعامل رييس سازمان با نمايندگان بسيار کمرنگ بود. روساي سازمان به مجلس نمي‌آمدند و نمايندگان وقت براي پرسيدن سوالاتشان را نداشتند. اصلي‌ترين عامل اين اتفاق تغييرات مکرر در رياست سازمان بود که زمان تعامل را هم از مجلس گرفت و هم از روساي سازمان.

اشاره جعفري به دوران کوتاه رياست احمدزاده بر سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري است. انتقادها درباره تعامل ضعيف سازمان ميراث فرهنگي و مجلس در دوران رياست احمدزاده به اوج خود رسيد.

يکي از منتقدان اصلي اين موضوع، "اسد الله عباسي"، رئيس فراکسيون گردشگري بود. او در گفت و گو با خبرگزاري‌ها از غيبت سه ماهه احمدزاده در مجلس انتقاد کرد و گفت: «از زمان انتصاب احمدزاده، تعامل سازمان با مجلس کمرنگ شده به طوري‌که هيچ گزارشي از سوي سازمان به مجلس ارائه نشده‌است.»

احمدزاده براي نخستين بار پنج ماه پس از آغاز کارش در سازمان، به مجلس رفت. ستاره هدايتخواه، سخنگوي کمسيون فرهنگي مجلس همان زمان در گفت و گو با CHN به حضور کوتاه مدت احمدزاده در مجلس اشاره کرد و گفت: «رئيس سازمان اظهار تمايل کرده بود که ارتباطش با مجلس نزديک‌تر شود و وعده داد که در جلسات مجلس حضور پيدا کند.

اما وعده هاي احمدزاده کرماني هيچ گاه رنگ واقعيت به خود نگرفت.

احمدزاده پس از حرف و حديث‌هاي فراروان درباره اختلافش با رئيس جمهور، استعفا داد و احمدي نژاد، "سيد حسن موسوي"، از نزديکان "اسفنديار رحيم مشائي" را به رياست سازمان منصوب کرد. رئيس جديد سازمان ميراث فرهنگي نيز با گذشت يک ماه از رياستش، هنوز به مجلس نرفته است و به نظر مي‌رسد با توجه به انتخابات دوره نهم مجلس و بررسي لايحه بودجه 91، نمايندگان مجلس هشتم، رئيس جديد سازمان را در بهارستان نخواهند ديد.

بايد منتظر باشيم
جعفري درباره تعامل رئيس جديد سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري نيز گفت: «آقاي موسوي از وقتي کار خود را در سازمان آغاز کرده، تعامل و گفت‌وگويي با نمايندگان مجلس نداشته است. البته ايشان در ابتداي راه هستند. بايد زمان بگذرد تا ببينم اين تعامل چگونه است.»

اين عضو کميسيون فرهنگي با تاکيد بر اين موضوع که «نبود ثبات مديريتي تاکنون از جا افتادن و پيگيري برنامه‌هاي ميراث فرهنگي در مجلس جلوگيري کرده است»،‌ گفت:‌ «ما اميدواريم اين تعامل قوي‌تر شود. هر وقت تعامل بين سازمان و مجلس قوي بوده، کارهاي سازمان بسيار بهتر پيش رفته است.

مشايي و بقايي حاشيه داشتند
وي با اشاره به دوران رياست بقايي و مشائي بر سازمان ميراث فرهنگي و برخي حواشي که به واسطه حضور آنها متوجه سازمان ميراث فرهنگي شده بود، گفت: «دوران آقايان مشائي و بقايي، سازمان ميراث فرهنگي درگير حواشي بسياري بود. به خصوص در دوران آقاي مشائي اين حواشي بيشتر بوده‌است. همين موضوع از تعامل خوب سازمان با مجلس جلوگيري مي‌کرد. اما با اين وجود، وضعيت تعامل در دروان رياست بقايي بهتر بود.»

اين عضو کميسيون فرهنگي با اشاره به دوران رياست مشائي، گفت: «در دوره مشائي سازمان ارتباط ضعيفي با مجلس داشت و بيشتر درگير حاشيه‌ها بود. اما بقايي پس از حضور در سازمان ميراث فرهنگي، از اين نقطه ضعف رئيس قبلي استفاده کرد و با برگزاري جلسات مختلف با کميسيون و فراکسيون هاي مربوطه دادن برنامه ها و طرح ها و گزارش کار با نمايندگان ارتباط داشت.»

عليرضا دهقاني، ديگر عضو کميسيون فرهنگي نيز با انتقاد از نبود ثبات مديريتي در سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري، به خبرگزاري CHN گفت: «تعامل سازمان ميراث فرهنگي با مجلس در دوره هشتم مجلس شوراي اسلامي تعريفي نداشت. اين تعامل به دلايل مختلف ضعيف بود. اما اصلي‌ترين دليل نبود ثبات مديريتي در سازمان ميراث فرهنگي بود.»

تغييرات، برنامه‌ها را بي نتيجه گذاشت
نماينده مردم ايذه و باغملك در مجلس تاکيد کرد: «تغييرات مکرر رياست سازمان ميراث فرهنگي مشکلات جدي را در اين حوزه به وجود آورد و باعث شد بسياري از برنامه‌هاي اين حوزه ميراث فرهنگي و به خصوص گردشگري، آن هم در آستانه تعطيلات نوروزي، بي نتيجه باقي بماند. از ديگر سو تغييرات اجازه و وقت تعامل با مجلس را رئيس سازمان گرفت . اين اصلي ترين دليل ضعف اين تعامل بود.

به نظر مي رسد روساي جديد سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري، اعتقادي به تعامل و رايزني با اهالي بهارستان ندارند. حتي در روزهايي که نمايندگان لايحه بودجه سال آينده را بررسي مي‌کنند و رايزني‌هاي رئيس سازمان ميراث فرهنگي مي تواند به افزايش بودجه اين سازمان منجر شود. قطع رابطه بين مجلس و سازمان ميراث فرهنگي در روزهاي بررسي بودجه، بي شک ميراث تاريخي، صنايع دستي و بحث گردشگري را از اختصاص بودجه بيشتر و هدفمند بي نتيجه خواهد گذاشت.

fountainhead:

دیدگاه کاربران